Onderstaande recensies zijn geschreven naar aanleiding van ‘Een tip van de sluier’, het theaterconcert dat in theaterseizoen 2017/2018 door heel Nederland tourde.
Nieuwsblad van het Noorden, 10 januari 2018
****
“Interessant gebeeldhouwde, rauwe schets van de figuur Lennaert Nijgh”
“Het theaterconcert dat nu loopt, is trouwens geen slijmerig eerbetoon met de hoed in de hand, maar een collectie nummers aan het snoer van de kleurrijke verhalen die hij opgooide.”
“De stukken worden met goede smaak, liefde en toewijding vertolkt tegen de achtergrond van een stel uitnemende muzikanten onder leiding van gitarist Erik Rutjes.
“Jim de Groot (provocerend fel, geladen met een nieuwe dimensie in Mijnheer de President), Josee Koning, Izaline Calister (een prachtige, beklemmende Malle Babbe) en de chansonnier Sjors van der Panne zetten het programma neer op grond van de visie dat ‘de tijd komt en gaat’.”
“Er is werk van gemaakt, zonder te vervallen in een belastende, nostalgische reproductie van de hits.”
Apeldoorn Direct, 14 januari 2018
“Ode aan grote mysterie Lennaert Nijgh”
Dankzij de aanwezigheid van Josee Koning en Jim de Groot krijgt de voorstelling iets intiems. Ze maken de gesproken woorden zeer geloofwaardig. Bovendien kan Josee Koning nog mooi zingen ook. Evenals rising star Sjors van der Panne die samen met Izaline Calister het kwartet van vertolkers volmaakt.”
“Maar wie nu de echte Lennaert Nijgh was, krijgen we niet te zien. Zelfs Josee Koning moet daarop het antwoord schuldig blijven. Bij iedere deur die hij opdeed, deed hij een andere deur weer dicht. Vandaar die titel van de Sluier. Mooi gekozen. Mooi gebracht allemaal. Een ode, een eerbetoon waar we vijftien jaar op hebben moeten wachten. Beter laat dan nooit.”
Leeuwarder Courant, 8 december 2017
***
“Bijzonder eerbetoon aan Lennaert Nijgh”
“Doordat er veel nieuwe arrangementen zijn gemaakt valt de vanzelfsprekendheid van sommige teksten
weg. Het is dan net alsof je de tekst weer voor het eerst hoort: een verfrissende keuze”
Popmagazine Heaven, 8 december 2017
“Eerbetoon aan Lennaert Nijgh: bont geheel”
“Izaline Calister schittert naast haar versie van Malle Babbe ook in het jazzy Canzone 4711”
“De echte revelatie van de voorstelling is Sjors van der Panne. Zet hij voor de pauze al een fraaie versie neer van Beneden alle peil, in deel twee imponeert hij andermaal met het relatief onbekende Meisje in Engeland”.
“Dat alles in een café-achtige setting met op de achterwand collages van momentopnames uit zijn leven. Een bont geheel dus: vol momenten van verstilling, maar ook van uitbundigheid”
Frits Spits in Het Taalteam op Radio1, 29 november 2017
“Mooie avond, kan ik iedereen aanraden”
“…..een prachtige avond, met een helder script, prima zang en een strakke band. Van Lennaert Nijgh zijn in het Letterkundig Museum teksten gevonden die nog nooit op muziek zijn gezet. Een daarvan is Afscheid: “Luister, zachtjes zingt de branding voor jou een wie-gelied…” Er is niemand anders die dat zo mooi kan zeggen.”
Haarlems Dagblad, 30 november 2017
“Kleurrijke ode aan Lennaert Nijgh”
“Verrassend zijn de nieuwe arrangementen die gemaakt zijn voor grote hits als Strand, Malle Babbe en Welterusten, meneer de president!” De geestige Louis Armstrong-achtige variatie die Jim de Groot vocaal aanbrengt in sommige coupletten van Strand is de gang naar de schouwburg al meer dan waard.”
De Volkskrant, 4 december 2017
***
“Een tip van de sluier is muzikaal fantastisch”
“Na zoveel jaar word je in het theater opnieuw geraakt door Nijghs teksten over visioenen van sprookjesachtige liefdesnachten en de geur van vers brood en honing daarna.”
“Fantastisch theaterconcert, waarin Nijghs teksten van verrassende nieuwe arrangemen-ten worden voorzien en de liedjes soms als nieuw klinken. Welterusten, meneer de presi-dent: hardrock, Verdronken vlinder: lief luisterliedje, Pastorale: brutale omkering van de man-vrouwrollen, Het Spaarne: weergaloos mooie tekst.”
“Josee Konings loepzuiver gezongen Brel-vertaling Liefde van later brengt ontroering op het podium en in de zaal.”
theaterparadijs.nl 26 november 2017
****
Lennaert Nijgh theaterconcert: Persoonlijk, klein en kwetsbaar
“Een tip van de sluier is een voorstelling gemaakt met liefde. Liefde voor het werk van Len-naert Nijgh én voor de man zelf.”
“De stemmen bij elkaar klinken krachtig en fraai: Solo, in duo’s en met z’n allen.”
“Ondanks de generatiekloof herken ik heel wat liedjes en kan ik sommige zelfs meezingen. Om de eerste zinnen uit Nijghs liedje Liefde van later als beredenering te gebruiken: “Als liefde zoveel jaar kan duren, dan moet het echt wel liefde zijn”. Dan stel ik: Als liedjes zo-veel jaren meegaan, dan moet het echt succesvol zijn.”
cabaret.nl 29 november 2017
****
“Lennaert Nijgh: Nog altijd springlevend.”
“Tekstdichters van het kaliber van Lennaert Nijgh zijn zeldzaam. Hij staat na al die jaren nog altijd ongenaakbaar bovenaan.”
“In de Haarlemse Stadsschouwburg brengen Jim de Groot (zoon van Boudewijn), Josee Koning (vrouw van Nijgh), Izaline Calister en Sjors van der Panne (the Voice of Holland 2014) een hommage aan de veel te vroeg overleden Haarlemmer. En daar worden zij mu-zikaal meer dan verdienstelijk in ondersteund door een geweldig combo.”
“De bevlogenheid waarmee Nijghs teksten door de vier artiesten worden gezongen, maakt duidelijk dat alle vier gevoelsmatig zeer bij hem betrokken zijn. Deze mensen hebben niet alleen van Nijgh gehouden, maar dat doen ze nog steeds. … Vijftien jaren na zijn overlij-den maken ze nu het testament op van zijn leven. Dat maakt het – ook voor wie Nijgh nooit gekend heeft – een persoonlijke avond.”
“Hoewel de zaal voornamelijk gevuld wordt door de liefhebbers van het eerste uur, zou deze voorstelling verplichte kost moeten zijn voor alle aspirerende singer-songwriters die ons land sinds de jaarlijkse zoektocht van Giel Beelen rijk is. Kom kijken (en vooral luiste-ren) hoe de meester het deed. En dit is pas het tipje van de sluier.”
NRC, 29 november 2017
***
“Theaterconcert Een tip van de sluier is een eerbetoon met enkele onbekende teksten.”
“Aanleiding tot het eerbetoon zijn enkele onbekende teksten, gevonden in het Letterkundig Museum. Het tedere liefdeslied Sonnet is nieuw, en ook het schitterende Afscheid. Heel mooi is het al bekende Meisje in Engeland met de typische Nijgh-regel: “De tijd die komt, die gaat voorbij, maar waar ben ik gebleven?” … de vertolking van Testament waarbij de drie zangers elk een couplet verzorgen: extreem langzaam en daardoor prachtig als nieuw.”